DRENAŻ PRZEZSKÓRNY

Drenaż przezskórny to zabieg mający na celu założenie drenu, czyli plastikowej rurki, do zbiornika płynu (np. ropnia, zbiornika moczu czy żółci).
W przebiegu ostrego zapalenia trzustki albo po operacjach w jamie brzusznej czy miednicy mogą pojawić się zbiorniki płynu. Zbiorniki takie mogą być jałowe (np. torbiele) lub zakażone (ropnie). Obecność ropnia np. w jamie brzusznej często powoduje dolegliwości takie jak ból i gorączkę, jest też związana z ryzykiem zakażenia całego organizmu czyli sepsy.
W przeszłości ropnie można było leczyć jedynie za pomocą otwartej operacji. Obecnie można stosować metody małoinwazyjne czyli drenaż przezskórny. Drenaż ropnia lub innego zbiornika płynu można wykonywać pod kontrolą USG. Często jednak gaz w ropnym zbiorniku lub inne struktury przesłaniają obraz ultrasonograficzny, dlatego najbezpieczniejszą metodą drenażu zbiorników w jamie brzusznej lub miednicy jest drenaż pod kontrolą tomografii komputerowej (TK).
Jest to małoinwazyjna i bezpieczna metoda ich leczenia – fluoroskopia tomografii komputerowej pozwala na bardzo precyzyjne umiejscowienie igły i drenu w zbiorniku, bez uszkodzenia sąsiednich struktur np. jelita. W zdecydowanej większości przypadków (>90%) istnieje techniczna możliwość nakłucia zbiornika pod kontrolą TK, a przeprowadzenie otwartej lub laparoskopowej operacji nie jest konieczne.
Lekarz prowadzący decyduje o tym czy założenie drenu jest konieczne i kiedy dren może być usunięty.
Założenie drenu pomoże w opróżnieniu zbiornika płynu, zmniejszy ucisk na sąsiednie narządy, a w przypadku ropnia, znacznie zmniejszy ryzyko uogólnienia infekcji (sepsy). Drenaż pozwoli też na lepszą penetrację podawanych antybiotyków. Podczas drenażu pobierana jest również treść na badania bakteriologiczne, co pozwala na dobranie odpowiedniego antybiotyku do leczenia celowanego.
Poważne powikłania są bardzo rzadkie. Drenaże przezskórne są ogólnie bezpieczne ze względu na ich małoinwazyjny charakter i brak konieczności wykonywania otwartej operacji. Należy jednak mieć świadomość, że każdy zabieg niesie za sobą pewne ryzyko. Ból w miejscu wkłucia jest zazwyczaj niewielki. (Poważne powikłania po drenażu przezskórnym są bardzo rzadkie, ale możliwe)- powtórzone. Do poważnych powikłań należą np.: krwawienie, infekcja, uszkodzenie sąsiednich struktur np. dróg żółciowych, jelita czy żołądka, płyn w jamie opłucnej, odma opłucnowa, reakcja uczuleniowa na podany lek np. środek kontrastujący. Powikłania takie są bardzo rzadkie, ale w przypadku ich wystąpienia mogą wymagać dalszego leczenia, w tym także operacyjnego.
Gdzie odbędzie się zabieg?
W Szpitalu Onkologicznym Magodent, ul. Św. Wincentego 103, Warszawa. Pacjent zazwyczaj przyjmowany jest na oddział dzień przed zabiegiem.
Drenaż wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, a ból jest zwykle niewielki.
Po zabiegu:
Po zabiegu pacjent przewożony jest na swój oddział. Zazwyczaj pacjent może iść do domu następnego dnia po zabiegu.
Alternatywne metody
Zbiorniki płynu mogą być również drenowane lub usuwane za pomocą otwartej operacji. Mniejsze ropnie czasami poddają się leczeniu antybiotykami. Dokładnych informacji udzieli pacjentowi lekarz prowadzący.

[W sumie: 1 Average: 5]