Termoablacja guza wątroby

Zastosowanie

Za pomocą termoablacji można leczyć raka wątrobowokomórkowego, a także przerzuty nowotworów z innych narządów np. jelita grubego, nerki, trzustki, żołądka, piersi i innych.

Najlepsze efekty leczenia termoablacja daje przy guzach nie większych niż 3 cm, jednak często wykonuje się również zabiegi na większych guzach.

Typowe wskazania do termoablacji to sytuacje kiedy pacjent nie chce lub nie może być leczony chirurgicznie.

– guz jest trudno dostępny dla chirurga
– operacja otwarta jest zbyt ryzykowna ze względu na ogólny stan pacjenta
– pozostawiona część wątroby po operacji nie byłaby wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania
– jest kilka małych guzków rozsianych zbyt daleko od siebie, aby bezpiecznie usunąć je operacyjnie

Jak wygląda zabieg termoablacji?

Zabieg polega na wprowadzeniu igły do guza i zniszczeniu go za pomocą wysokiej temperatury. Wysoką temperaturę osiąga się za pomocą energii mikrofalowej lub prądu wysokiej częstotliwości. Igła wprowadzana jest przezskórnie, bez konieczności otwierania pacjenta.
Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. Szczegółowe informacje na ten temat pacjent otrzyma od lekarza anestezjologa.
Termoablację wykonuje się pod kontrolą badań obrazowych. Najlepszą kontrolę podczas zabiegu uzyskuje się za pomocą łączenia technik tomografii komputerowej i USG. Zapewnia to wprowadzenie igły do guza i zniszczenie nie tylko samej zmiany nowotworowej, ale też niewielkiego marginesu tkanek wokół guza często zawierające pojedyncze komórki nowotworowe.
Po zabiegu wyjmuje się elektrodę a miejsce wkłucia zakleja się plastrem. Ze względu na małoinwazyjny charakter zabiegu rana ma wielkość kilku milimetrów, więc szwy nie są potrzebne.

Termoablacja jest uznaną, stosowaną od wielu lat, skuteczną metodą leczenia nowotworów w wątrobie, nerkach, płucach i innych narządach.
W większości badań naukowych u ponad połowy pacjentów nowotwór leczony termoablacją nie nawrócił. Przy niewielkich guzach (poniżej 2-3 cm) skuteczność ocenia się na ok. 80-90%.
Zabiegi wykonywane są przezskórnie i nie wymagają otwartej operacji.
Poważne powikłania są bardzo rzadkie, o wiele rzadsze niż po otwartych operacjach.
Jeśli mimo leczenia pojawiają się ogniska nowotworu w nowych miejscach, zabieg może być wielokrotnie powtarzany.
Pacjent zazwyczaj może wrócić do swoich codziennych czynności w ciągu 1-2 dni po zabiegu.
Jest to zabieg refundowany przez NFZ.

Powikłania po termoablacji są bardzo rzadkie. Zabiegi termoablacji są ogólnie bezpieczne ze względu na ich małoinwazyjny charakter i brak konieczności wykonywania otwartej operacji. Należy jednak mieć świadomość, że każdy zabieg i ingerencja w ciało pacjenta niesie za sobą pewne ryzyko.

Przykłady możliwych, ale rzadkich powikłań:

Objawy podobne do grypy, które mijają w ciągu kilku dni
Krwawienie
Infekcja
Uszkodzenie dróg żółciowych
Uszkodzenie sąsiednich narządów

Termoablacja wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym, więc pacjent nic nie czuje w trakcie zabiegu. Po zabiegu pacjent dostaje leki przeciwbólowe. Ból w miejscu wkłucia jest zwykle niewielki i mija po kilku dniach. Termoablacja zwykle trwa ok 2-3 godzin.

Po zabiegu

Po zabiegu pacjent przewożony jest na oddział pooperacyjny, a stamtąd na swój oddział. Zazwyczaj pacjent może iść do domu w ciągu 1-2 dni po zabiegu.

Alternatywne sposoby leczenia

Nowotwory mogą być również leczone za pomocą innych metod: otwartych operacji, chemioterapii, radioterapii i innych niż ablacja metod radiologii interwencyjnej – dokładnych informacji udzieli pacjentowi lekarz prowadzący

Jak umówić zabieg?

Wszelkich informacji udzieli koordynatorka Pracowni Onkologii Interwencyjnej pod numerem 609 210 636.

[W sumie: 22 Average: 4]