BIOPSJE

Biopsja to zabieg diagnostyczny polegający na nakłuciu podejrzanej zmiany i pobraniu fragmentu tkanki w celu jej oceny w badaniu pod mikroskopem (np. histopatologicznym). W leczeniu nowotworów jest to często niezbędny etap, który pozwala na odpowiednie dobranie terapii. Radiolodzy interwencyjni wykonują te zabiegi pod kontrolą USG i tomografii komputerowej co pozwala na bardzo precyzyjne pobranie materiału nawet z małej zmiany. Jest to zabieg małoinwazyjny, podczas którego nie jest konieczne znieczulenie ogólne. Znieczulane jest jedynie miejsce wkłucia igły.

Biopsja aspiracyjna cienkoigłowa – pobierany jest materiał, który zazwyczaj pozwala na ocenę czy zawarte są w nim komórki nowotworowe. W zabiegu tym używa się bardzo cienkiej igły, a poważne powikłania są niezmiernie rzadkie. Niestety ze względu na niewielką ilość pobranego materiału nie zawsze rozpoznanie jest ostateczne.

Biopsja gruboigłowa – wykorzystywana jest tu nieco grubsza igła, która pozwala jednak na pobranie nie tylko komórek ale cylindrycznego fragmentu tkanki, więc jej wartość diagnostyczna jest zwykle wyższa niż w przypadku biopsji cienkoigłowej.
Biopsja odgrywa kluczową rolę w diagnostyce wielu chorób, zwłaszcza przy podejrzeniu nowotworu. W wielu przypadkach jest to jedyny sposób na pewną i dokładną diagnozę danego schorzenia. W zdecydowanej większości przypadków biopsja przezskórna podejrzanej zmiany w jamie brzusznej, klatce piersiowej czy miednicy jest możliwa i skuteczna. Nie jest wtedy konieczna otwarta operacja, która jest znacznie bardziej obciążająca dla pacjenta i niesie wyższe ryzyko powikłań. Skuteczność biopsji gruboigłowych w diagnostyce zmian nowotworowych wynosi ok. 90%, zwłaszcza przy wykorzystaniu łączonej nawigacji USG i tomografii komputerowej.

Biopsja, zwłaszcza gruboigłowa, pozwala na precyzyjną ocenę obecności i rodzaju nowotworu. Dzięki temu lekarz może dobrać odpowiednie leczenie do danego rodzaju nowotworu. Badania obrazowe (tomografia, rezonans) zazwyczaj nie pozwalają na postawienie ostatecznego rozpoznania. Biopsja przezskórna jest o wiele bardziej bezpieczna dla pacjenta w porównaniu do otwartej lub laparoskopowej operacji. Jest to zabieg refundowany przez NFZ.

Poważne powikłania są bardzo rzadkie. Biopsje przezskórne są ogólnie bezpieczne ze względu na ich małoinwazyjny charakter i brak konieczności wykonywania otwartej operacji. Należy jednak mieć świadomość, że każdy zabieg niesie za sobą pewne ryzyko. Ból w miejscu wkłucia jest zazwyczaj niewielki. Poważne powikłania po biopsji przezskórnej są bardzo rzadkie, ale możliwe. Do poważnych powikłań należą np.: krwawienie, infekcja z możliwym ropniem, uszkodzenie sąsiednich struktur np. dróg żółciowych, jelita czy żołądka, płyn w jamie opłucnej, odma opłucnowa i przy biopsjach płuc zator powietrzny, uczulenie (alergia) na podany lek np. środek kontrastujący. Powikłania takie są bardzo rzadkie, ale w przypadku ich wystąpienia mogą wymagać dalszego leczenia, w tym także operacyjnego.

Biopsja wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym, a ból jest zazwyczaj minimalny.

Po zabiegu:
Po zabiegu pacjent przewożony jest na swój oddział. Zazwyczaj pacjent może iść do domu następnego dnia po biopsji.

Alternatywne metody:
Fragment tkanki z podejrzanej zmiany może być również pobrany podczas otwartej lub laparoskopowej operacji. Dokładnych informacji udzieli pacjentowi lekarz prowadzący.

Oto przykładowe zabiegi, które wykonujemy:

Biopsja gruboigłowa wątroby
Biopsja cienkoigłowa wątroby
Biopsja gruboigłowa trzustki
Biopsja cienkoigłowa trzustki
Biopsja gruboigłowa płuca
Biopsja cienkoigłowa płuca
Biopsja gruboigłowa śródpiersia
Biopsja cienkoigłowa śródpiersia
Biopsja gruboigłowa nerki
Biopsja cienkoigłowa nerki
Biopsja gruboigłowa nadnercza