Termoablacja

Zastosowanie

Termoablacja jest uznaną, stosowaną od wielu lat, skuteczną metodą leczenia nowotworów w wątrobie, nerkach, płucach i innych narządach. Za jej pomocą można leczyć zarówno nowotwory pierwotne jak i przerzutowe. Najlepsze efekty leczenia termoablacja daje przy guzach nie większych niż 3 cm, jednak czasem wykonuje się również zabiegi na większych guzach.

Typowe wskazania do termoablacji to sytuacje kiedy pacjent nie chce lub nie może być leczony chirurgicznie.

– guz jest trudno dostępny dla chirurga
– operacja otwarta jest zbyt ryzykowna ze względu na ogólny stan pacjenta
– pozostawiona część wątroby czy płuc po operacji nie byłaby wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania
– jest kilka małych guzków rozsianych zbyt daleko od siebie, aby bezpiecznie usunąć je operacyjnie

Jak wygląda zabieg termoablacji?

Zabieg polega na wprowadzeniu igły do guza i zniszczeniu go za pomocą wysokiej temperatury. Wysoką temperaturę osiąga się za pomocą energii mikrofalowej lub prądu wysokiej częstotliwości. Igła wprowadzana jest przezskórnie, bez konieczności otwierania pacjenta.
Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. Termoablację wykonuje się pod kontrolą badań obrazowych. Najlepszą kontrolę podczas zabiegu uzyskuje się za pomocą łączenia technik tomografii komputerowej i USG. Zapewnia to wprowadzenie igły do guza i zniszczenie nie tylko samej zmiany nowotworowej, ale też niewielkiego marginesu tkanek wokół guza często zawierające pojedyncze komórki nowotworowe.
Ze względu na małoinwazyjny charakter zabiegu rana ma wielkość kilku milimetrów, więc szwy nie są potrzebne.

Termoablacja to zabieg o wiele mniej obciążający dla pacjenta i niosący wielokrotnie mniejsze ryzyko poważnych powikłań w porównaniu do otwartych operacji.

Dokładniejsze informacje: